Η διαχείριση των συγκρούσεων που προκύπτουν στο εργασιακό περιβάλλον μπορεί να έχει επίπτωση στην παραγωγικότητα. Με ποιες στρατηγικές μπορούν να επιλυθούν;
Οι συγκρούσεις αποτελούν μέρος της εργασιακής ζωής μας. Ακόμα και οι πιο δεμένες ομάδες κάποια στιγμή θα διαφωνήσουν σε κάτι. Πολλές φορές υπάρχει εκτόνωση, ενώ πιο σπάνια η ένταση συσσωρεύεται και δημιουργεί προβλήματα σε βάθος χρόνου.
Πώς δημιουργείται μία σύγκρουση;
Οι συγκρούσεις, στην πράξη, αποτελούν μορφές διαφωνίας. Όσο αναπόφευκτες και αν είναι, αξίζει να εστιάσουμε στις αιτίες τους.
Μία σύγκρουση μπορεί να ξεκινά εξαιτίας μιας αλλαγής στον τρόπο εργασίας, ενώ άλλες φορές να οφείλεται στην ψυχική εξουθένωση. Αυτές οι μορφές αντιπαραθέσεων λύνονται ευκολότερα σε αντίθεση με αυτές που έχουν ως βάση τους τις διαπροσωπικές σχέσεις.
Οι τελευταίες είναι ικανές να επηρεάσουν την αρμονική συνύπαρξη σε ένα γραφείο.
Γιατί πρέπει να μπορείτε να τις αντιμετωπίσετε;
Ως εργαζόμενοι πολλές φορές έχουμε να χάσουμε περισσότερα, παρά να κερδίσουμε, εμμένοντας σε μία διαφωνία για λόγους εγωισμού. Καλλιεργώντας τα soft skills μας στις διαπραγματεύσεις, αλλά και γνωρίζοντας τις κατάλληλες στρατηγικές, μπορούμε μέσα σε ελάχιστο χρόνο να εκτονώσουμε μία διαφωνία και να αποτρέψουμε αρκετές μελλοντικές.
Ας δούμε κάποιες από αυτές τις στρατηγικές:
Διατήρηση ψυχραιμίας
Κάποια στιγμή είναι πιθανό να έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν συνάδελφο με breakdown.
Αυτό μπορεί να οφείλεται σε προσωπικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ή στην εργασιακή εξάντληση.
Σε αυτή την περίπτωση ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να επιλυθεί σύντομα η όποια αντιπαράθεση είναι να είμαστε ψύχραιμοι και συμπονετικοί. Με αυτή την προσέγγιση, η άλλη πλευρά μόλις ηρεμήσει θα καταλάβει το λάθος της και θα απολογηθεί.
Μιλώντας με ενσυναίσθηση
Το να εκφράσεις κάτι που σε ενοχλεί είναι εύκολο, όμως δεν είναι βέβαιο πως θα γίνει κατανοητό από την άλλη πλευρά. Εδώ, η ενσυναίσθηση μπορεί να μας βοηθήσει να επικοινωνήσουμε με τον κατάλληλο τρόπο τη δυσαρέσκειά μας.
Να θυμάστε, όμως, πως το ίδιο ισχύει και για την άλλη πλευρά. Προσπαθήστε να μπείτε στη θέση του συναδέλφου με τον οποίο διαφωνείτε. Με αυτή την ολιστική προσέγγιση θα βρείτε ευκολότερα κοινούς τόπους ώστε να συμφωνήσετε.
Άμεσοι, αλλά ευγενικοί
Πολλές διαφωνίες ξεκινούν από τη λανθασμένη γλώσσα και τον ειρωνικό τόνο. Σε κανέναν δεν αρέσει η επιθετικότητα και η προσβλητικότητα ούτε πρέπει να λογίζονται ως αμεσότητα.
Η ευγένεια και ο σεβασμός θα πρέπει να βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο του λόγου μας, ακόμα και αν η άλλη πλευρά δεν τα διατηρεί λόγω έντασης.
Διαλέξτε με προσοχή τα λόγια σας και πάντα να είστε ξεκάθαροι σε αυτό που θέλετε να επικοινωνήσετε προς τα έξω.
Στοχεύστε στους συμβιβασμούς
Ένας από τους καλύτερους τρόπους αποφυγής μελλοντικών συγκρούσεων είναι η επίλυση μίας αρχικής διαφωνίας μέσω ενός συμβιβασμού.
Με τις υποχωρήσεις και των δύο πλευρών εγκαθιδρύεται ένα πλαίσιο κοινής αποδοχής, το οποίο θα υπενθυμίζει πως κανένας δεν πρέπει να διεκδικεί περισσότερα από όσα αρκούν για να ικανοποιήσουν και τις δύο πλευρές.
Εμπλοκή τρίτων
Εάν υπάρχει μεγάλη αδυναμία επίλυσης μίας σύγκρουσης στο εργασιακό περιβάλλον, τότε η ύστατη λύση είναι να εμπλέξετε τρίτους.
Αυτοί δεν θα πρέπει να είναι συνάδελφοί σας, αλλά κάποιος ανώτερος.
Με αυτό τον τρόπο, η λύση που θα προκύψει είναι θεσμικά ενισχυμένη και θα έχει περισσότερες πιθανότητες να γίνει αποδεκτή και από τις δύο πλευρές.